موسیقی  شرق خراسان

درباره آواها و نواهای سرزمین مادری ام

گروه موسیقی مهر آوا

گروه موسیقی مهر آوا به سرپرستی غفور محمدزاده جهت تکمیل کادر هنری خود از نوازندگان حرفه ای در رشته های دوتار ، دف  و کمانچه دعوت به همکاری می نماید. علاقمندان جهت عضویت در گروه سوابق کاری خود را به www.ghafoormusic@yahoo.com ایمیل نمایند.بدیهی است که با واجدین شرایط جهت مصاحبه هماهنگی لازم به عمل خواهد آمد. لازم به ذکر است گروه موسیقی مهر آوا از سال 1379 به سرپرستی مدیر وبلاگ در جشنواره ها و برنامه های تلویزیونی مختلفی اجرای برنامه داشته است.
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و هشتم شهریور ۱۳۹۰ساعت 21:46  توسط غفور محمدزاده  | 

کانال تلگرامی و اینستاگرامی من

دوستان سلام. این لینک کانال منه تو تلگرام.به ما بپیوندید.

مجالی برای شنیدن موسیقی خراسان و مطالبی مفید از هنر موسیقی تربت جام و هنرمندان این منطقه

این هم لینک اینستای من به ما بپیوندید.

 

+ نوشته شده در  دوشنبه یکم آذر ۱۳۹۵ساعت 20:27  توسط غفور محمدزاده  | 

آوازگر سرو خرامان خراسان از بین ما پر کشید

استاد ابراهیم شریف زاده خواننده نام آشنای تربت جام سحر گاه شنبه 22آبان ماه دعوت حق را لبیک گفت.روحش شاد

استاد شریف زاده و جناب سید حمید رضا حسینی لحظاتی قبل از ضبط سرو خرامان در حال خوش و بش.

+ نوشته شده در  شنبه بیست و دوم آبان ۱۳۹۵ساعت 20:29  توسط غفور محمدزاده  | 

لینک من در شبکه های اجتماعی

سلام. مدتیه که خیلی اینجا پست نمی زارم.راستش امان از این شبکه های اجتماعی.

 از اینجا وارد شوید.

و ghafoormusicدر اینستاگرام.لطفا جوین بدین و به اینستا هم سر بزنید.

+ نوشته شده در  چهارشنبه پنجم آبان ۱۳۹۵ساعت 22:57  توسط غفور محمدزاده  | 

در آیین پایانی جشنواره آواها و نواهای رضوی برگزیدگان معرفی شدند

به گزارش روابط عمومی و ستاد خبری نخستین جشنواره آواها و نواهای رضوی؛ مراسم اختتامیه این جشنواره روز گذشته(جمعه) در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد. این مراسم با قرائت قرآن توسط قاری پورزرگری آغاز و در ادامه نماهنگ هایی برای معرفی جشنواره پخش شد. همچنین به پیشنهاد سهیل محمودی مجری این برنامه، حاضران در سالن ایستادند و صلوات مخصوص امام رضا(ع) را ذکر کردند.

قدردانی از خالق سرودِ "رضا رضا"

بخش بعدی این مراسم به قدردانی از بهنام بیگی اختصاص داشت.

بیگی سرپرست گروه سرودی است که سال ها پیش سرود «رضا رضا» را اجرا کردند و بعدها بسیار معروف شد.
سهیل محمودی که شاعر این سرود است، در این باره گفت: این شعر را در یکی از روزهای مرداد سال ١٣٦٨ که در حرم امام رضا(ع) بودم گفتم. چند سالی گذشت تا سال ١٣٧٥ روزی دیدم در تلویزیون تعدادی نوجوان کنار هم ایستاده اند و با یک ارگ ساده این شعر را می خواند. آقای جوانی هم کنارشان بود که گروه را راهنمایی می کرد.
محمودی ادامه داد: آن جوان که کنار گروه بود و نوجوانان را راهنمایی می کرد بهنام بیگی بود. اکنون و پس از چندین سال در نخستین جشنواره آواها و نواهای رضوی می خواهیم از جوان آن روزها قدردانی کنیم، جوانی که امروز موهایش سپید شده است.

سهیل محمودی از علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرعامل برج میلاد، محمدحسین اسماعیلی معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و برزین ضرغامی مدیرکل ارشاد استان تهران دعوت کرد تا به روی صحنه بیایند و از بهنام بیگی تقدیر و قدرانی کنند. 
در این بخش همچنین از سهیل محمودی شاعر سرود «رضا رضا» هم با اهدای لوح و هدایایی تقدیر شد.
بخش بعدی این برنامه به صحبت های برزین ضرغامی مدیرکل ارشاد استان تهران اختصاص داشت. 
ضرغامی در صحبت هایش ضمن تقدیر از تمام ارگان ها و کسانی که در برگزاری جشنواره آواها و نواهای رضوی مشارکت داشتند، پیام وزیر ارشاد به جشنواره آواها و نواهای رضوی را قرائت کرد.

 قدردانی از خواننده "ولایت عشق"

هنرمند دیگری که در این برنامه قدردانی شد، محمد اصفهانی خواننده قطعه «ولایت عشق» بود. 
"ولایت عشق" اثری است در آن به امام رضا(ع) پرداخته شده و موسیقی این قطعه را بابک بیات ساخته و شعر آن را اکبر آسا سروده است.


اصفهانی: پدرم فقط در حرم امام رضا(ع) می خواند.

محمد اصفهانی که از سوی حاضران در سالن مورد تشویق های پیاپی قرار گرفت، در سخنانی کوتاه گفت: پدرم صدای خوبی داشت اما نمی خواند، چون می گفت من دکترم و خواندن کار من نیست. اما تنها جایی که می خواند در حرم امام رضا(ع) بود که زیارت نامه را می خواند و این تنها جایی بود که من می توانستم صدای زیبای پدرم را بشنوم. هر موقع صدای خوبی می شنوم یادی از پدرم می کنم. برای همه پدرانی که به گردن ما حق دارند صلواتی ختم کنید.

اصفهانی در ادامه بخش هایی از قطعه «ولایت عشق» را خواند.

مرادخانی: تنها درخواست نصرت فاتح علی خان زیارت امام رضا(ع) بود.

علی مرادخانی معاون اور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیگر سخنران این برنامه بود.
وی گفت: از همکارانمان در استان تهران تشکر می کنم که این جشنواره را به خوبی و شایستگی برگزار کردند. یادم هست که چند سال پیش که با همکاری شهردای تهران جشنواره شمسه را برگزار کردیم فقط در خود تهران هفت هزار جوانِ هنرجو شرکت کرده بودند، این ظرفیت بزرگی است که داریم.

مرادخانی ادامه داد: در حوزه موسیقی باید کارهای ارزشمندی انجام دهیم. این انتظار هست که جشنواره آواها و نواهای رضوی بتواند جایگزین کارهای نیمه تمام ما در این حوزه باشد. در گذشته تلاش هایی در جهت پربارکردن هنر دینی در عرصه موسیقی و دیگر هنرها شده بود اما معمولا ناتمام باقی می ماند. امیدوارم این جشنواره رضوی آواها و نواها موفق باشد و بتواند در فراتر از مرزها هم مطرح شود.

وی با بیان خاطره ای از نصرت فاتح علی خان قوال بزرگ پاکستانی گفت: خدا رحمت کند نصرت فاتح علی خان را که همان قطعه «علی مولا» را می خواند. این قطعه با صدای او در دنیا مطرح شد. او در کارش آنقدر مطرح بود که بلیت کنسرت هایش در کشورهای اروپایی و امریکایی نایاب بود. جالب اینکه وی تنها با قطعه های مذهبی به چنین شهرتی در جهان رسیده بود.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ ادامه داد: وقتی ما او را دعوت کرده بودیم تا به ایران بیاید خوب می دانستیم که از پسِ هزینه دستمزد او برنمی آییم. اما او به ما گفت دستمزد اعضای گروهم را بدهید اما خودم پول نمی خواهم اما به من قول بدهید که مرا به زیارت امام رضا(ع) ببرید.

مرادخانی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت : هابیل علی اف یکی از بزرگترین کمانچه نوازان جهان بود. وقتی به ایران آمده بود به من می گفت که اگر به مشهد بروم «مشهدی» می شوم و دیگر به من می گویند «مشهدی هابیل»، این عنوان برایشان مهم بود و برایشان اهمیت داشت که این هویت را جذب کنند. ما چون در درونش هستیم برایمان عادی شده است.

 اجرا در اختتامیه

بخش دیگر مراسم اختتامیه آواها و نواهای رضوی به اجرای گروه «شمس» از خراسان رضوی به سرپرستی سیف اله ورزیده رودی اختصاص داشت. این گروه قطعه "یا ضامن آهو"  را در مقام بیات اجرا کرد.

گروه «میسان» از خوزستان به سرپرستی باسم حمادی ،گروه عاشیقلار به سرپرستی احد ملکی علیشاه از آذربایجان، گروه صبا به سرپرستی خلیل شیری از تایباد، گروه آرام یار به سرپرستی سید جواد حسینی از علی آباد کتول و گروه صحراروشن از بجنورد نیز به روی صحنه آمدند و اجرای برنامه کردند.

تجلیل از خالقان آثار ماندگار:

در ادامه از شهروز حبیبی خواننده قطعه های مذهبی تقدیر شد. همچنین از محمدعلی کریمخانی خواننده قطعه به یاد ماندنی "آمدم ای شاه پناهم بده"  تقدیر شد و هدایای این خواننده را محمد اصفهانی اهدا کرد. 
آهنگساز قطعه «آمدم ای شاه پناهم بده» آریا عظیمی نژاد است؛ که او هم یکی دیگر از تقدیر شدگان در این بخش بود.
بخش پایانی مراسم اختتامیه جشنواره آواها و نواهای رضوی تقدیر از برگزیدگان بود.

برگزیدگان این بخش به شرح زیر اعلام و تقدیر شدند:

-  بخش آواهای رضوی (تکنوازی)

غفور محمدزاده از تربت جام، جمشید پورعطایی از تربت جام، سید علی موسوی از ایلام، محمد سالار از تربت جام


-  بخش آواهای رضوی (گروه نوازی)

احد ملکی علیشاه از آذربایجان شبستر سرپرست گروه عاشیقلار میشو، باسم حمادی سرپرست گروه «میسان» از اهواز، خلیل شیری سرپرست گروه «صبا» از تایباد، سید امیر حسین سید سرپرست گروه «آریاگان» از بهبهان، سیف اله ورزیده رودی سرپرست گروه «شمس» از خواف، صحرا روشن سرپرست گروه «صحرا روشنپم از بجنورد، علی صدیقی راد سرپرست گروه «چکاوک» از کرج، غفور امانیان سرپرست گروه «مقام چیلر» از بندر ترکمن، مصطفی شاه حسینی سرپرست گروه «ثامن الحجج» از تفرش، سید جلال محمدی سرپرست گروه «تبری» از قائم شهر، سید جواد حسینی سرپرست گروه «آرام یار» از علی آباد کتول، داود رضایی سرپرست گروه "بهارباد" از کوهدشت، کریم منصوری سرپرست گروه «هزارآوا» از دهلران

خش نواهای رضوی

محمد شمس آبادی سرپرست گروه «رهاوی» از نیشابور، عزیز تنها سرپرست گروه "سروخراسان" از تربت جام، سعید علی اسماعیلی سرپرست گروه «قاصدک» از ورامین

- بخش نماهنگ

مصطفی مسگری نماهنگ زیارت از مشهد

- بخش تجلیل از پیشکسوتان

احد ملکی علیشاه از آذربایجان، نایب علی صحرا روشن از بجنورد، کریم منصوری از دهلران، مرتضی شاه حسینی از تفرش، محمد جعفر سید از بهبهان، حسین تجلی از بهبهان، عبدالکریم گزیکی از تایباد
نخستین جشنواره آواها و نواهای رضوی به میزبانی استان تهران از ١٩ تا ٢٢ مرداد ١٣٩٥ و با حضور ٨٠ هنرمند از سراسر کشور برگزار شد.

+ نوشته شده در  دوشنبه یکم شهریور ۱۳۹۵ساعت 21:27  توسط غفور محمدزاده  | 

راه یافتگان جشنواره موسیقی امام رضا

به گزارش روابط عمومی و ستاد خبری جشنواره آواها و نواهای رضوی  با به پایان رسیدن مهلت ارسال  آثار رسیده به دبیرخانه نخستین جشنواره آواها و نواهای رضوی ،هیات انتخاب آثار جشنواره ،اسامی منتخبین این مرحله را به شرح ذیل  اعلام کرد:

با استعانت از حضرت احدیت و در ظل توجهات سلطان سریر ارتضا ، حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) جلسه انتخاب آثاررسیده به نخستین جشنواره آواها و نواهای رضویطی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه مورخه 6 و 7 مرداد 1395 با حضور اعضای هیئت انتخاب آثار جشنواره تشکیل و آثار ذیل برگزیده و انتخاب گردید:

بخش آواها رضوی

·         محمد سالار/ خراسان رضوی-تربت جام

·          غفور محمدزاده / خراسان رضوی-تربت جام

·         جمشید پورعطایی / تربت جام(خراسان رضوی)

·         سید علی موسوی / ایلام

بخش نواها رضوی

·         احد ملکی علیشاه (سرپرست گروه) / آذربایجان

·         باسم حمادی (سرپرست گروه) / اهواز(خوزستان)

·         خلیل شیری(سرپرست گروه)/تربت جام(خراسان رضوی)

·         سید امیرحسین سید(سرپرست گروه)/ بهبهان(خوزستان)

·         سیف اله ورزیده(سرپرست گروه)/ خواف(خراسان رضوی)

·         نیازعلی صحرا روشن(سرپرست گروه) / خراسان شمالی

·         اکبر حاجیانی (سرپرست گروه)/ بوشهر

·         علی صدیقی راد(سرپرست گروه) / کرج(البرز)

·         غفور امانیان(سرپرست گروه)/ ترکمن صحرا(گلستان)

·         علی شاه حسینی(سرپرست گروه)/ تفرش(مرکزی)

·         حبیب الماسیان(سرپرست گروه)/ مشهد(خراسان رضوی)

·         عزیز تنها(سرپرست گروه)/ تربت جام(خراسان رضوی)

·         سعید علی اسماعیلی(سرپرست گروه) / ورامین(تهران)

بخش تک نمای فرهنگ رضوی

·         مصطفی مسگری قطعه زیارت/ مشهد (خراسان رضوی)

بخش مرور آثار و تجلیل از پیشکسوتان

·         آریا عظیم نژاد و استاد کریمخانی

·         محمد اصفهانی / موسیقی ولایت عشق

·         ودود موذن زاده اردبیلی

·         شهروز حبیبی

·         شاعر و آهنگساز قطعه رضا رضا / گروه آباده شیراز(فارس)

+ نوشته شده در  دوشنبه یازدهم مرداد ۱۳۹۵ساعت 21:47  توسط غفور محمدزاده  | 

تجلیل از هنرمندان برگزیده نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران

شامگاه دیشب و در مراسم اختتامهی نهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران از تعدادی از هنرمندان و اساتید و پیشکسوتان ،تجلیل شد.

« بخش راویان اصالت»

بدلیل تداوم سنت موسیقی ترکمن های درگز.......................... ..مجتبی یوسفی(درگز)

اجرای ترانه های کرمانجی................حسین طایانلو(شیروان)

هنربخشی شمال خراسان راوی برتر......................... ...محمد حسین پور(شیروان)

از راویان برتر موسیقی شادیانی های مازندران....................همایون غنیمی(جویبار مازندران)

راوی برتر آئین های های سور سنت آوازی تربت جام....................امینی(تربت جام)

راوی برتر موسیقی ها و آواهای هشترود...................... .عباس علی کریمی(آذربایجان شرقی)

راویان برتر موسیقی آئین های سور کردهای آذربایجان غربی ..........کریم صالحی/ فراز سلطانیان

توجه به موضوعیت فراخوان آئین های پیوند............................گروه علی آباد(کتول)

توجه به موضوعیت فراخوان آئین های پیوند......................... گروه گلداز(بلوچ)

توجه به موضوعیت فراخوان آئین های پیوند.......................گروه باسم حمادی(خوزستان)

توجه به موضوعیت آئین های شادی مذهبی..........................گروه جولان(شیروان)

توجه به موضوعیت فراخوان آئین پیوند.............................. گروه شوروم(گیلان)

تشویق

...................................... آریا صادقی نژاد(درگز)

.............................علی انصاری(درگز)

..............................گروه آوای موج(بوشهر)

 

عکس

معصومه فریبرزی...................................شهرستان اهر آذربایجان شرقی

حمیدرضا بازرگانی................................... زنجان

 

آلبوم موسیقایی

دامون شش بلوکی....................................آلبوم موسیقی قشقایی(عاشوقلر موقاملاری)

 

کتاب پژوهشی

موسی جرجانی......................... گرگان

غفور محمدزاده..........................موسیقی تربت جام

کریم منصوری............................ایلام-دهلران

+ نوشته شده در  سه شنبه یازدهم خرداد ۱۳۹۵ساعت 21:7  توسط غفور محمدزاده  | 

گروه‌ها و نوازندگان پیشکسوت نهمین جشنواره موسیقی نواحی معرفی شدند

گروه‌ها و نوازندگان پیشکسوت حاضر در نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از سوی هیات انتخاب جشنواره معرفی شدند.
به گزارش ستاد خبری نهمین جشنواره موسیقی نواحی: هیات انتخاب نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران اسامی گروه‌ها و نوازندگان پیشکسوت موسیقی نواحی را که امسال در قالب اجراهای گروهی، تک‌نوازی و دونوازی، برای علاقه‌مندان اجرای برنامه می‌کنند را معرفی کرد.
بر اساس اعلام هیات انتخاب نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران اسامی گروه‌ها و نوازند‌های پیشکسوت حاضر در جشنواره عبارتند از:
دونوازی سرنا و دهل به سرپرستی بابک پیمانی از لرستان، تکنوازی دوتار استاد رحمان گواهی از شیروان شمال خراسان، تکنوازی قرنه پرویز عبدالهی از ساری، نوازنده عاشیقی احدملکی علیشاه از تبریز، تکنوازی کرنا نصرالله خسروی‌زاده از کهکیلویه و بویراحمد، آواز دایره و تار با اجرای حسین تجلی و سید جعفر سید از بهبهان، بیت‌خوان و هوره خوان شفیع خالدی از سنندج، قمادین با اجرای چراغ گیلانی از کهوروئیه کرمان، گروه شقایق‌های کالپوش به سرپرستی حسین رحمتی از شاهرود و میامی، گروه وصال شیرازی با اجرای خلیل یوسفی‌پور و محمدرحیم آدینه‌پور از شیروان شمال خراسان، گروه بهار بندرترکمن به سرپرستی عبدالحمید رژیم از گنبد، گروه لیان به سرپرستی محسن شریفیان، گروه مقام نوازان تنبور شاهو به سرپرستی فرخ یادگاری از سرپل‌ذهاب و گروه اخوان به سرپرستی مسعود مرادی از سنندج.
بر اساس جدول نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران امسال سالن خانه شهر کرمان میزبان اجرای هنرمندان پیشکسوت خواهد بود.
نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با دبیری ایرج نعیمایی از روز  17 تا 21 اردیبهشت‌ماه جاری در شهر کرمان برگزار می‌شود.

+ نوشته شده در  سه شنبه چهاردهم اردیبهشت ۱۳۹۵ساعت 1:9  توسط غفور محمدزاده  | 

34 گروه راه‌یافته به بخش "راویان اصالت" جشنواره موسیقی نواحی معرفی شدند.


نوازند‌ه‌ها و گروه‌های راه‌یافته به بخش "راویان اصالت" نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران معرفی شدند.
به گزارش ستاد خبری نهمین جشنواره موسیقی نواحی: در آستانه برگزاری نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران که تا چند روز دیگر در شهر کرمان آغاز می‌شود، 34 گروه و نوازنده راه‌یافته به بخش "راویان اصالت" جشنواره موسیقی نواحی توسط هیات انتخاب جشنواره معرفی شدند.
بر اساس اعلام هیات انتخاب نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران اسامی گروه‌ها و نوازند‌های راه‌یافته به بخش رقابتی "راویان اصالت" عبارتند از:
گروه عاشیق‌های تبریز به سرپرستی علی کریمی، گروه بنگ لُر به سرپرستی فرشید بزرگ‌نیا، گروه گلداز به سرپرستی گل‌محمد بلوچی، گروه تبلاج به سرپرستی یدالله مصمم، گروه نجوای کتول به سرپرستی محمدرضا برزگر، گروه خاک به سرپرستی کاوه کورد، گروه میسان به سرپرستی باسم حمادی، گروه ژی به سرپرستی شهباز شاهین‌پور، گروه خوشنوازان (دونوازی کمانچه و دهل) به سرپرستی کامبیز خوشنواز، گروه سئویل به سرپرستی بهروز اسکندری، گروه بیداد محمودآباد به سرپرستی محمد دریایی، گروه شوروم به سرپرستی رسول عیلجانی، گروه شیخ احمد جامی به سرپرستی سعید سرور احمدی، گروه جولان به سرپرستی موسی‌الرضا ولی نژاد، گروه ریژنه به سرپرستی شادی غلامی، گروه آوای موج به سرپرستی محسن آقایی، گروه آوای نخل به سرپرستی فردوس امیری، تک‌خوانی و تک‌نوازی دوتار محمد حسن‌پور، تک‌خوانی و تک‌نوازی دوتار مصطفی کریم‌زاده، تک‌خوانی و تک‌نوازی دوتار مظاهر حدادیان فاروجی، تک‌خوانی و تک‌نوازی دوتار امین امینی و عزیز تنها، تک‌خوانی و تک‌نوازی دوتار حسن تایانلوی بیگ،  تک‌نوازی دوتار آریا صادقی قهرمانلو، آواز و دایره مازندران همایون غنیمتی، تک‌خوانی و تک‌نوازی علی محولاتی، تک‌خوانی و تک‌نوازی دوتار غفور محمدزاده، تک‌خوانی و تک‌نوازی دوتار علی انصاری، تک‌خوانی و تک‌نوازی دوتار محمد سلامتی، تکنوازی کمانچه علی اصلانی کتولی، تک‌نوازی کمانچه محمد اطهری بروجنی، تک‌نوازی تار قشقایی مهرداد بهرامی کشکولی، دونوازی دوتار و کمانچه مجتبی یوسفی، تک‌نوازی قشمه حسین زیدانلو شهری، دونوازی نرمه‌نای و ضرب کردی فرزاد سلطانیان.
بر اساس جدول نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران سالن هلال‌احمر شهر کرمان میزبان اصلی اجراهای بخش "راویان اصالت" جشنواره امسال خواهد بود.
نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با دبیری ایرج نعیمایی از روز  17 تا 21 اردیبهشت‌ماه جاری در شهر کرمان برگزار می‌شود.


+ نوشته شده در  سه شنبه چهاردهم اردیبهشت ۱۳۹۵ساعت 1:6  توسط غفور محمدزاده  | 

نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران اردیبهشت ماه سال ۹۵ برگزار می‌شود

نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران اردیبهشت ماه سال ۹۵ برگزار می‌شود اپیدمی آنفلوآنزا جشنواره موسیقی نواحی را به تعویق انداخت نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران که قرار بود 4 تا 8 دی ماه امسال در کرمان برگزار شود به دلیل مشکلات ناشی از شیوع بیماری آنفلوآنزا به اردیبهشت ماه سال ۹۵ موکول شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی موسیقی ایران (نای)، ، ایرج نعیمایی دبیر این دوره از جشنواره توضیح داد: تمامی فعالیت‌هایی که برای برگزاری جشنواره در نظر گرفته بودیم به طور کامل برنامه ریزی شده بود و ما آماده برگزاری این رویداد طبق تاریخ اعلام شده در استان کرمان بودیم.

اما به دلیل درخواستی که از سوی استانداری و ستاد برگزاری جشنواره در کرمان با توجه به شرایط فعلی استان داشتیم بنا بر این شد تا با توجه به مناسب بودن شرایط آب و هوایی کرمان در فصل بهار، حضور بیشتر توریست‌های داخلی و خارجی و استفاده بهینه از اماکن ارزشمند تاریخی استان برای اجرای برنامه‌ها، نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به مناسبت ایام گرامی مبعث و شعبانیه از ۱۷ اردیبهشت سال ۹۵ مصادف با مبعث حضرت رسول (ص) تا روز ۲۱ اردیبهشت در استان کرمان برگزار شود. وی ادامه داد: خوشبختانه تمام برنامه ریزی‌ها از سوی ستاد تهران و ستاد کرمان برای برگزاری یک جشنواره با کیفیت انجام گرفته بود، حتی طی روزهای اخیر گروه‌های مورد نظر هم برای حضور در جشنواره انتخاب شده بودند، اما با توجه به درخواستی که از سوی استانداری و ستاد برگزاری جشنواره در شهر کرمان انجام گرفت ما تصمیم گرفتیم برپاییاین رویداد مهم و ارزشمند را به تاریخی که اشاره کردم موکول کنیم. نعیمایی در پایان گفت: همانطور که قبلا هم اشاره کرده بودیم، نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با اهداف حفظ و انتقال ویژگی‌های آیینی موسیقی نواحی ایران به آیندگان، پاسداری از نغمات قدیمی و مواریث معنوی و سجایای برین نهفته در این موسیقی و فراهم سازی بستر مناسب برای به دست آوردن بازمانده‌های موجود و احیای انواع فرم‌های اجرایی موسیقی نواحی ایران در کرمان برگزار می‌شود.

منبع:nay.ir

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و دوم آذر ۱۳۹۴ساعت 23:57  توسط غفور محمدزاده  | 

ایرج نعیمایی: موسیقی‌ نواحی و مقامی هویت ما را شکل می‌دهد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی موسیقی ایران (نای)، ایرج نعیمایی دبیر نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، گفت: جشنواره موسیقی نواحی یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های موسیقی است و دلیل حضورم در چنین جشنواره‌ای علاقه وافری است که نسبت به این موسیقی دارم. موسیقی‌ نواحی و مقامی هویت ما ایرانی‌ها را تشکیل می‌دهد و هر آنچه در تاریخ درباره موسیقی نوشته شده بر پایه همین نوع از موسیقی است.

دبیر نهمین جشنواره موسیقی فجر ادامه داد: این جشنواره از روز 4 تا 7 دی‌ماه امسال همزمان با میلاد حضرت رسول و هفته وحدت با موضوع " شادمانه‌های موسیقی نواحی" در استان کرمان برگزار می‌شود. به دلیل همزمانی تاریخ این جشنواره با هفته وحدت و میلاد حضرت رسول (ص) بدون تردید با موضوع جشنواره ما که همان شادمانه‌هاست بی‌ارتباط نخواهد بود. نواهای موسیقی ما بخش اعظمش آیین‌های شادمانی هستند. دفتر موسیقی سعی کرده است در این مدت نقاط قوت و ضعف دوره‌های پیشین را تصحیح کند و امیدواریم بر همین اساس بتوانیم نقاط ضعف را به حداقل برسانیم.

نعیمایی افزود: ما تمام سعی خود را کردیم که جشنواره امسال نسبت به سال گذشته متفاوت‌تر برگزار شود به همین خاطر این جشنواره در چندین بخش مختلف و متنوع برگزار خواهد شد. در بخش اول که رقابتی است هیئت‌داوران برنامه‌های مفصلی را ترتیب داده‌اند و در بخش غیررقابتی هم استادان و پیشکسوتان این عرصه برنامه‌هایی را با عنوان "مولود" را روی صحنه خواهند برد.

او ادامه داد: در بخش جنبی جشنواره نیز گروه‌هایی از نقاط مختلف استان کرمان اجراهای خود را برپا می‌کنند. در حاشیه جشنواره نیز میزبان برگزاری هفته فیلم خواهیم بود که در این بخش فیلم‌های مستند منتخب مرتبط با موسیقی نواحی به نمایش درمی‌آید. همچنین ما در این جشنواره از فضای مجازی غافل نشده و بر همین اساس مسابقه عکس در اینستاگرام و انتشار چند مقاله پژوهشی در حوزه مرتبط با موسیقی نواحی از دیگر برنامه‌های ما خواهد بود. البته ما در موزه هرندی کرمان نیز نمایشگاه سازهای موسیقی نواحی ایران را برگزار می‌کنیم که به نظر من یکی از اتفاقات جذاب جشنواره امسال خواهد بود.

این هنرمند در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تقدیر از استاد موسیقی اشاره کرد و گفت: در همین جشنواره از دکتر محسن حجاریان به دلیل سوابق پربار علمی این هنرمند مراسم بزرگداشتی را برگزار خواهیم کرد.

 

این استاد برجسته خوشنویسی هچنین درباره بودجه جشنواره موسیقی نواحی ایران تصریح کرد: به‌ طور معمول بودجه جشنواره‌های به این شکل از نهادهای دولتی یا شخصی تأمین خواهد شد. بودجه نهمین جشنواره موسیقی نواحی هم به‌طور مساوی با مشارکت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب دفتر موسیقی و استان کرمان تأمین خواهد شد.

عضو وابسته فرهنگستان هنر در پایان تأکید کرد: این جشنواره با تأخیر کوتاهی همراه شد تا با برنامه‌ریزی درست پیش برود. امیدوارم بتوانیم برنامه‌ای درشان نواحی داشته باشیم.

منبع:nay.ir

+ نوشته شده در  پنجشنبه پنجم آذر ۱۳۹۴ساعت 23:19  توسط غفور محمدزاده  | 

نویسنده کتاب فرهنگنامه موسیقی تربت جام:

نویسنده کتاب فرهنگنامه موسیقی تربت جام گفت: در حال نگارش دو عنوان کتاب با نام‌های "موسیقی زنان" و "چهاربیتی" هستم. 
 
غفور محمدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، با گلایه از انتشارات سوره مهر گفت: در ابتدا قرار بود این کتاب با تیراژ 2500 عدد عرضه شود که فقط 300 نسخه دیجیتال از آن چاپ شد و همین امر باعث افزایش قیمت شدید کتاب گردید.
 
وی با بیان این مطلب که کارهای پژوهشی کتاب از سال 76 آغاز شد و به مدت 18 سال طول کشید، عنوان کرد: این کتاب 700صفحه ای در هشت بخش تالیف گردیده که با قیمت 70 هزارتومان توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.
 
نویسنده فرهنگنامه موسیقی تربت جام اضافه کرد: در سال 86 این کتاب توسط استاد جاوید اصلاح گردید و این امر باعث جدیت بیشتر اینجانب درادامه تحقیق و تالیف کتاب شد.
 
محمدزاده تصریح کرد: متاسفانه در طی سال‌های پژوهش کتاب بزرگان زیادی همچون مرحوم پورعطایی از جمع ما رفتند که من این سعادت را داشتم که از تجربیات و تعالیم این بزرگان استفاده کنم و در ابتدای این کتاب، دست‌خطی از مرحوم پورعطایی را آورده‌ام.
 
وی همچنین از دوکتاب در حال نگارش خود با عناوین "چهاربیتی" و "موسیقی زنان" نیز خبر داد.
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و هفتم آبان ۱۳۹۴ساعت 9:54  توسط غفور محمدزاده  | 

فراخوان نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران منتشر شد

 فراخوان نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به صورت رسمی برای دعوت از گروه‌های موسیقی نواحی منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران(نای)، فراخوان نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران بارویکرد توجه به دو محور موسیقایی و پیرا موسیقایی شامل دو بخش رقابتی و غیر رقابتی، امروز دوشنبه ۲۰ مهرماه از سوی ستاد اجرایی جشنواره به صورت رسمی به این شرح منتشر شد. فراخوان نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران ایران به عنوان تمدنی کهنسال و دیرینه، همپای سایر ملل باستانی دارای تمدنی سرشار از سرمایه‌های فکری و داشته‌های فرهنگی و آیینی در زمینه موسیقی نواحی بوده و رفتارهای فردی و آیینی آن در طی قرون و اعصار گذشته به گونه ای ساخته و پرداخته شده است که اغلب مراسم فردی، گروهی و قومی وآیینی رایج در بین ساکنان اقلیم و قطب‌های فرهنگی شناخته شده آن، با موسیقی و حرکات موزون همراه بوده است. موسیقی نواحی ایران به رغم تنوع و تکثر و تمیزات ذاتی چنان با جلوه‌های حیات فردی و گروهی اقوام پیوند مستحکم و قدسی داشته که کمتر آداب و رفتارهای آیینی را در بین مردم نواحی می‌توان یافت که با موسیقی سازی و حرکات موزون عجین نشده باشد و در مسیر تکاملی خود از نمادهای معنی دار سود نجسته باشد. موسیقی رایج در مناطق گوناگون سرزمین پهناور ایران مبتنی بر اندیشه و شناخت بوده و محدود به قوم خاص یا منحصر به دوران خاصی نبوده است. ایرانیان برای جزیی ترین بخش زندگی فردی و گروهی خود به موسیقی به عنوان پدیده ای متمایز می‌نگریسته‌اند و همواره در مسیر تکاملی آن تلاش و جدیت زایدالوصفی کرده‌اند. نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با اهداف ذیل از تاریخ ۴ تا ۷ دی ماه ۱۳۹۴ به مناسبت خجسته میلاد پیامبر اعظم (ص) و امام جعفرصادق (ع) و هفته وحدت در کرمان برگزار خواهد شد. - حفظ و انتقال ویژگی‌های آیینی موسیقی نواحی ایران به آیندگان - پاسداری از نغمات قدیمی و مواریث معنوی و سجایای برین نهفته در این موسیقی - فراهم سازی بستر مناسب برای به دست آوردن بازمانده‌های موجود و احیاء انواع فرم‌های اجرایی موسیقی نواحی ایران نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در دو محور موسیقایی و پیرا موسیقایی (هنرهای موسیقی محور) برگزار خواهد شد. محور موسیقایی شامل دو بخش رقابتی و غیر رقابتی خواهد بود. ۱. رقابتی - موضوع این بخش نغمات شادمانی در آیین‌های پیوند می‌باشد. - در این بخش گروه‌ها و نفرات شرکت کننده در جشنواره به اجرای قطعات خاص موسیقی منطقه در قالب یک اثر در ارتباط با موضوع جشنواره می‌پردازند. - تعداد اعضای گروه حد اکثر ۴ نفر باشد. - هر نوازنده یا خواننده می‌تواند فقط تحت یک گروه یا یک فرد در جشنواره اجرا داشته باشد. - نمونه اجرای تصویری گروه یا فرد متقاضی باید بر روی لوح فشرده با کیفیت مطلوب به مدت ۵ تا ۲۰ دقیقه بدون ویرایش و ضبط استودیویی، همراه با تکمیل فرم درخواست شرکت در جشنواره و نیز متن اشعار با ترجمه آن به صورت پستی یا حضوری به دبیرخانه جشنواره به نشانی: تهران، خیابان حافظ، خیابان استاد شهریار، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طبقه پنجم ساختمان رودکی، کد پستی ۱۱۳۳۹۱۴۹۳۴ دبیرخانه نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران ارسال شود. - مدت زمان اجرای گروه‌ها و نفرات راه یافته به مرحله نهایی بخش رقابتی، ۲۰ دقیقه خواهد بود. جوایز - افراد و گروه‌ها به صورت برگزیده و بدون رتبه با توجه به ویژگی‌های خاص اجرایی‌شان توسط هیات داوران انتخاب و معرفی می‌شوند. - به نفرات برگزیده جشنواره علاوه بر لوح تقدیر جوایز نفیسی اعطا خواهد شد. - به تمام شرکت کنندگان در جشنواره گواهی شرکت اعطا خواهد شد. ۲. بخش غیر رقابتی - اجرای موسیقی پیشکسوتان موسیقی نواحی ایران با موضوع شادمانه‌های مذهبی (مولودی خوانی، مناقب خوانی، نعت خوانی، صلوات خوانی، حمد خوانی و ذکر ۱۲ امام (ع)) در سالن‌های شهر کرمان و شهرستان‌های تابعه، مطابق با جدول زمان بندی مشخص شده توسط دبیرخانه جشنواره، خواهد بود. - شرکت کنندگان این بخش توسط ستاد جشنواره تعیین و دعوت خواهند شد. - مدت اجرای گروه‌های غیر رقابتی ۲۰ دقیقه می‌باشد. نکته: علاقمندان شرکت در بخش پیرا موسیقایی (هنرهای موسیقی محور) شامل عکس، کتاب و سی دی برای دریافت اطلاعات بیشتر می¬توانند به پایگاه اطلاع رسانی جشنواره به نشانی www.music.farhang.gov.ir مراجعه نمایند. ضمناً" اینستاگرم shadmaneha برای مسابقه عکس فعال شده است. نکات و شرایط - مهلت ارسال آثار تا پایان آبان ۱۳۹۴ می‌باشد. - تکمیل و ارسال فرم درخواست، تعهدی برای دبیرخانه جشنواره در خصوص دعوت از گروه‌های متقاضی ایجاد نمی‌کند. - مدارک ارسالی در دبیرخانه محفوظ است و مسترد نمی‌شود. - دبیرخانه جشنواره با شماره تلفن ۶۶۷۲۱۱۷۰ آماده پاسخگویی به سؤالات احتمالی متقاضیان شرکت در جشنواره است. - هرگونه اطلاع رسانی تکمیلی در خصوص جشنواره، تنها از طریق پایگاه رسمی جشنواره به نشانی www.music.farhang.gov.ir اعلام خواهد شد و مسئولیت پیگیری اخبار و اطلاعات این پایگاه بر عهده جشنواره متقاضیان است. - پس از پایان مهلت ارسال آثار، بررسی نمونه آثار ارسالی آغاز و اسامی گروه‌ها و نفرات پذیرفته شده از طریق پایگاه رسمی جشنواره اعلام خواهد شد. - کمک هزینه مربوط به ایاب و ذهاب برون شهری (بر اساس نرخ رسمی اتوبوس و یا قطار) و نیز اقامت و پذیرایی و ایاب و ذهاب درون شهری راه یافتگان به مرحله نهایی جشنواره به عهده ستاد جشنواره است.

منبع:nay.ir

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و یکم مهر ۱۳۹۴ساعت 20:2  توسط غفور محمدزاده  | 

عاشیق «رسول قربانی» درگذشت

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني موسيقي ايران (ناي)، عاشیق رسول قربانی که با عنوان "دده" در بین عاشق‌ها شناخته می‌شود،از معروفترین عاشیقهای ایران بود كه روز گذشته در اثر سكته مغزي دارفاني را وداع گفت.

رسول قربانی هشتم اردیبهشت سال ۱۳۱۴ در روستای عباس‌آباد منطقه قره داغ به دنیا آمد. وی فعالیت در عرصه موسیقی عاشیقی را از سال ۱۳۳۰ با شاگردی نزد عاشیق خیرالله، عاشیق حیدر، عاشیق کریم حضرتی و عزیز شهنازی آغاز کرد. او از سال ۱۳۴۳ در رادیو به اجرای موسیقی پرداخت و گاهی نیز در تلویزیون تبریز آواز میخواند.

در سال‌های میانی دهه شصت، عاشیق رسول قربانی، که با پارچه فروشی زندگی می‌کرد، خواندن آوازهایی با مضامین مذهبی و انقلابی را آغاز کرد. او از سال ۱۳۶۴ در جشنواره‌های مختلف موسیقی محلی داخلی حضور یافته و جوایز ممتازی را دریافت کرده است. او همچنین در فستیوال‌های خارجی در ۱۸ کشور جهان (فرانسه، آلمان، هلند، انگلستان، ژاپن، چین، چک، اسلواکی، اتریش، استرالیا، جمهوری آذربایجان (باکو)، مجارستان، یوگسلاوی، ترکیه و...) روی صحنه رفته است.

منبع:nay.ir

موسیقی شرق درگذشت این هنرمند ارزشمند را تسلیت می گوید.

+ نوشته شده در  چهارشنبه هشتم مهر ۱۳۹۴ساعت 0:7  توسط غفور محمدزاده  | 

استاد پیشکسوت موسیقی در فاجعه منا جان باخت

در پی فاجعه منا که منجر به جان باختن تعداد زیادی از زائران خانه خدا شد، بخشی پیشکسوت خراسان شمالی نیز به لقاءالله پیوست.

در پی حادثه تاسف بار ظهر پنجشنبه گذشته در منا، متأسفانه محمدابراهیم باقری هنرمند اسفراینی نیز با ۷۰ سال سن و ۵۰ سال سابقه هنری جان باخت.

این هنرمند، نوازندگی دوتار را از سن ۲۰ سالگی شروع و با علاقه وافری که نسبت به این هنر داشت مراتب تکمیلی آن را فرا گرفت و از محضر اساتیدی چون مرحوم سلطان‌رضا گلیانی و مختار زنبیلباف بهره برد.

باقری در سال‌های آغازین انقلاب اسلامی با حضور در رادیو خراسان، قطعاتی حماسی درباره انقلاب اسلامی را اجرا کرد که جزو ماندگارترین آثار وی به شمار می‌رود.

این بخشی هنرمند، علاوه بر نوازندگی از سنین نوجوانی به سرودن اشعار بومی پرداخت و اشعار بسیاری از آهنگ‌های خود را نیز می‌سرود.

استاد محمدابراهیم باقری در آخرین اثر خود که در آلبوم موسیقی «ایرانم» تولید حوزه هنری خراسان شمالی منتشر شده است، قطعه «کشور من ایران» را با شعر سروده خودش، اجرا کرده است.

منبع:http://musiceiranian.ir

موسیقی شرق ضمن عرض تسلیت به همه بازماندگان این حادثه غمبار خاصه خانواده استاد باقری  خود را در غم آنها شریک می داند و برای بازماندگان ارزوی صبر جمیل از درگاه ایزد منان را دارد.

+ نوشته شده در  دوشنبه ششم مهر ۱۳۹۴ساعت 19:12  توسط غفور محمدزاده  | 

«فرهنگنامه موسیقی تربت جام» منتشر شد

«فرهنگنامه موسیقی تربت جام» نوشته غفور محمدزاده که مجموعه ای مرجع در مورد موسیقی شرق خراسان محسوب می شود توسط انتشارات سوره مهر چاپ و منتشر شد. غفور محمدزاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران(نای)، ضمن اعلام این گفت: فرهنگنامه موسیقی تربت جام ثمره تلاش 18 سال کار پژوهشی ام بوده و از 1376 تا 1394 زمان برده است.در این کتاب که ویرایش محتوایی آن را هوشنگ جاوید انجام داده شیوه های متنوع آواز خوانی و نوازندگی منطقه بررسی شده است. این پژوهشگر در ادامه افزود: انواع مناجات خوانی، نعت، منقبت، سحرخوانی، موسیقی آموزشی، موسیقی زنان منطقه، روایتگری، حماسی خوانی، شاهد خوانی، سلسله خوانی و .... از بخش های این کتاب است. همچنین در این اثر هنرمندان موسیقی منطقه از زمان های گذشته مانند عبدالرحمن جامی و ... تا سه نسل فعلی معرفی شده اند.

وی همچنین عنوان کرد: در بخش دیگری از این کتاب به معرفی تاریخچه ورود اولین سیستمهای صوتی- تصویری و نیز صدابرداری حرفه ای در منطقه پرداخته شده است. غفور محمدزاده ادامه داد: در صفحات نخست این کتاب متنی با دستخط و امضای مرحوم استاد غلامعلی پورعطایی می بینیم که به تعریف از آن پرداخته و این اثر را ارزشمند معرفی کرده و وجود آن را یک نیاز مبرم برای حفظ اصالت های فرهنگی هنری منطقه دانسته است. در بخشی از مقدمه این کتاب هوشنگ جاوید آورده است: آنچه نگارنده این اثر، هنرمند جوان آقای غفور محمدزاده، به پژوهش و نگارش آن پرداخته جامعیتی از موسیقی آوازی و سازی تربت جام است که بی هیچ گمانی، در نوع خود، جالب، نو، بدیع، و درخورِ تحسین است، چون او با تلاش بی وقفه چندین ساله خود، بسیاری از ناشناخته های موسیقی تربت جام را در برابر گوهرشناسان هنر موسیقی قرار داده است. جاوید افزوده است: او، در این اثر، هنرهای گمشده و ناشناخته نهفته در این موسیقی، چونان فضایل خوانی، مناقب خوانی، نعت خوانی، توسل خوانی، منظومه خوانی، صلوات خوانی، سلسله خوانی، اضحی خوانی، شاخه های مختلف موسیقی آموزشی منطقه، و حتی روایات موسیقیایی و ترانه های کنایی مذهبی تربت جام را که از دید جامعه موسیقی پنهان بود شناسایی و به خوبی آن را ارائه کرده است. وی همچنین در ادامه این مقدمه آورده است: بی طرفی نگارنده اثر در بیان آنچه گرد آورده بر اهمیت کار افزوده است، ضمن آنکه در بخش پایانی، در حدّ بضاعت و توان خود، شمّه ای بسیار بدیع و زیبا از تحولات موسیقی تربت جام را در قرن حاضر از زمان روی کار آمدن گرامافون و... در ایران ارائه کرده که به لحاظ تاریخ نگاری و ثبت در زمان ارزش والایی دارد، زیرا نشان دهنده دلسوزی او برای آگاهی نسل آینده و درایتش در ارائة کامل یک فرهنگنامة موسیقی است. غفور محمدزاده نیز در مقدمه ای که بر این کتاب نوشته آورده است: بدون تردید، تربت جام یکی از دو قطب موسیقایی خراسان به شمار می رود. بنا به گفته پژوهشگران، موسیقی تربت جام به مراتب نسبت به موسیقی مناطق دیگر خراسان اصالت بیشتری دارد. گروه های موسیقی و هنرمندان تربت جام همچنین در همه جشنواره ها حضور پُررنگی دارند و در جشنوار ه های داخلی و حتی جشنواره های تخصصی موسیقی در خارج از کشور به معرفی موسیقی این منطقه پرداخته اند. به رغم تلاش تحسین برانگیز آوازگران و خنیاگران منطقة جام، متأسفانه موسیقی تربت جام فقط در همین حد مورد توجه قرار گرفته و آنچنان که باید و شاید درباره آن مطالعه نشده، و یا اگر چنین بوده، این مطالعات هیچ گاه به صورت مکتوب در اختیار علاقه مندان قرار نگرفته است....

منبع:nay.ir

+ نوشته شده در  یکشنبه هجدهم مرداد ۱۳۹۴ساعت 18:59  توسط غفور محمدزاده  | 

فرهنگنامه موسیقی تربت جام منتشر شد.

اولین مجموعه مرجع در خصوص موسیقی شرق خراسان با عنوان فرهنگنامه موسیقی تربت جام نوشته غفور محمدزاده پس از 18 سال تحقیق و پژوهش توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد.

این کتاب شامل مطالبی در خصوص شیوه های آوازی،دوتارنوازی،موسیقی زنان،حماسی،شاهد خوانی، داستان گزاری موسیقیایی،موسیقی  آموزشی،لالایی ها،جنگنامه خوانی،ورود اولین سیستمهای صوت و تصویر،تاریخچه اولین سیستمهای صدابرداری،گروه نوازی و معرفی هنرمندان از سه نسل قبل تا کنون است.

قیمت این کتاب 700000 تومان مشخص شده است.

+ نوشته شده در  یکشنبه یازدهم مرداد ۱۳۹۴ساعت 20:31  توسط غفور محمدزاده  | 

«فرهنگنامه موسیقی تربت‌جام» تدوین شد/ فصلی ویژه واقعه کربلا

غفور محمدزاده پژوهشگر موسیقی نواحی منطقه خراسان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: از سال ۷۶ وقتی برای اولین بار در سیزدهمین جشنواره موسیقی فجر شرکت کردم عادتی داشتم مبنی بر اینکه تمامی بولتن های روزانه این رویداد را جمع آوری کنم تا شاید مطلب اضافه تری از موسیقی منطقه خراسان و اصولا موسیقی منطقه تربت جام وجود داشته باشد و من بتوانم از آن درپژوهش های خود استفاده کنم اما هرچه می گشتم کمتر پیدا می کردم. بنابراین از همان سال تصمیم گرفتم کنار تلاش استادان و بزرگان عرصه پژوهش موسیقی نواحی تحقیقاتی را پیرامون موسیقی منطقه خراسان به ویژه تربت جام داشته باشم. وی ادامه داد: کتاب «فرهنگنامه موسیقی تربت جام» نتیجه ۱۸ سال فعالیت من در عرصه پژوهش است که مدتی پیش بعد از انجام مراحل نهایی به رضا مهدوی مدیریت وقت مرکز موسیقی حوزه هنری برای انجام مراحل کارشناسی ارائه شد که وی صدور مجوز انتشار این اثر توسط انتشارات سوره مهر را منوط به موافقت هوشنگ جاوید دانست و ما هم بنا به این شرایط پژوهش را به استاد جاوید ارائه دادیم. وی نیز اصلاحاتی را روی کار انجام داد و به من توصیه کرد که آنچه بر اساس مقام های موسیقایی منطقه تربت جام برای این کار انتخاب کردم این بار بر اساس آیین های منطقه نوشته شود. او بعدها به من گفت کتابی که تو نوشتی یک کتاب نیست، بلکه یک فرهنگنامه است بنابراین بر اساس نظر استاد جاوید که اسم اثر را به نام «فرهنگنامه موسیقی تربت جام» تغییر دادیم. این پژوهشگر پیشکسوت موسیقی نواحی با اشاره به تغییرات اعمال شده این فرهنگنامه توضیح داد: بعد از توصیه های آقای جاوید مجددا شروع به تحقیقات جدیدتری کردم و همه چیز از اول شروع شد و هنوز که می خواهم کار را به ناشر بسپارم مشغول تحقیق هستم که نکته ای را از دست ندهم اما به هر ترتیب معتقدم این اثر می تواند یکی از مراجع مکتوب موسیقی نواحی منطقه تربت جام باشد. محمدزاده بیان کرد: «فرهنگنامه موسیقی تربت جام» در هشت بخش هجده فصلی تنظیم شده که در ابتدا تلاش کردم به موسیقی سازی منطقه بپردازم بعد از این هم به جهت اینکه موسیقی ایرانی موسیقی کلام محور است به بحث موسیقی آوازی منطقه پرداخته ام که در این بخش شاخه های آوازخوانی مختلف منطقه را معرفی کردیم. شاخه هایی که با معرفی آیین های و گونه هایی چون منقبت خوانی، موسیقی سفر، مثنوی خوانی، مناجات خوانی، سحرخوانی، صلوات خوانی، بحر طویل، فصل خوانی، غریبی خوانی، فضیلت خوانی، نعت خوانی، منظومه خوانی، معراج نامه خوانی، شاهد خوانی و آیین های دیگر برای مخاطب ارائه شده و بیشتر این آیین ها هم درون مایه مذهبی دارند. وی افزود: البته غیر از مواردی که به آن اشاره کردم یک فصل کتاب هم به صورت جداگانه به امام حسین (ع) و واقعه کربلا پرداخته است. در بخش دیگری از کتاب هم موسیقی آموزشی منطقه تربت جام نیز مورد بررسی قرار گرفته چرا که ما در موسیقی این منطقه سبکی به عنوان موسیقی مکتب خانه ای داریم که خاص موسیقی منطقه خراسان است و دارای سبک بسیار گسترده ای است. البته ما در موسیقی منطقه خراسان به ویژه تربت جام موسیقی حماسی هم داریم که می تواند در قالب چند فصل مجزا به آن پرداخته شود. این نویسنده و کارشناس موسیقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: معرفی هنرمندان و گروه‌های موسیقی سه نسل موسیقی منطقه تربت جام از جمله بخش های دیگر این فرهنگنامه است که تلاش کردم به صورت کامل به آن بپردازم. در این بخش از کتاب، اطلاعات بسیار جامعی از هنرمندان سه نسل موسیقی منطقه تربت جام به خوانندگان داده می شود. این در حالی است که در این بخش شاعران بومی منطقه تربت جام که خیلی ها آنها را نمی شناسند نیز در این بخش گنجانده شده اند. البته بررسی تحولات اخیر موسیقی منطقه تربت جام و نحوه ورود اولین تجهیزات ضبط آواز به شهر نیز از جمله بخش های این فرهنگنامه است. محمدزاده با بیان اینکه پدیده گروه نوازی نیز در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است، بیان کرد: ما در این کتاب علاوه بر مواردی که به آن اشاره کردم از استاد فوزیه مجد و ابراهیم عباسپور به عنوان دو پژوهشگر صاحب نام موسیقی نواحی ایران نیز نام برده ایم. ضمن اینکه در بخش هشتم نیز منتخبی از مقام های موسیقی منطقه تربت جام را نیز نت نویسی کرده و آنها در این فرهنگنامه انتشار دادیم. به اعتقاد من این بخش از کتاب نیز می تواند به صورت بین المللی معرفی شود. وی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: نکته جالبی که در تالیف این کتاب وجود دارد این است که از زمان آغاز تالیف تا به امروز بسیاری از استادان موسیقی منطقه تربت جام دار فانی را وداع گفتند. اما من در این کتاب سعادت داشتم که دست نوشته ای از زنده یاد استاد غلامعلی پور عطایی داشته باشم که صحت مطالب کتاب را تایید کرده است. به همین جهت بعد از مقدمه هوشنگ جاوید بر این کتاب دوست داشتم دست نوشته استاد را با همان قالب نوشتاری در کتاب چاپ کنم که برای من جای خوشحالی دارد.

منبع:

+ نوشته شده در  دوشنبه هشتم تیر ۱۳۹۴ساعت 18:4  توسط غفور محمدزاده  | 

موسیقی تربت جام در نگاه

شما می نوانید موسیقی تربت جام را در قالب عکس،فیلم و قطعات صوتی در شبکه نگاه از اینجا ببینید.

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و نهم بهمن ۱۳۹۲ساعت 22:8  توسط غفور محمدزاده  | 

موسیقی خراسانی در شبهای ایران  ( جدید )

برنامه رادیویی شبهای ایران که هر شب از یکی ازمراکز استانی صدا و سیما پخش می شود امشب از ساعت 30 دقیقه بامداد تا 2:30 از خراسان جنوبی  پخش خواهد شد. علاقمندان به موسیقی خراسان می توانند این برنامه را بر روی موج رادیوی استان محل اقامتشان بشنوند.

در این برنامه و ساعت 1 بامداد   موسیقی خراسان با حضور غفور محمدزاده معرفی خواهد شد و قطعاتی نیز اجرا خواهد گردید. شنیدن این برنامه رو به علاقمندان توصیه می کنم.

اما چون برخی دوستان موفق نشدند علیرغم اینکه مشتاق شنیدن بودند این برنامه رو بشنوند من بخش اجرای موسیقی رو جدا کردم و تقدیمتون می کنم. با این توضیح اینکه  اولا کیفیت قطعه بخاطر کاهش حجم اندکی پایین است.دوما این فایل فقط اجرای داستان ست و صحبتهای من و گویندگان برنامه حتی الامکان حذف شده است.داستان در دو بخش اجرا شده که فاصله بین این دو بخش را نیز حذف نموده ام.

*************

روایتگری یکی از شیوه های کهن در موسیقی خراسان است. در کاملترین شکل این سبک خواننده که راوی داستان است برخی ضمن خواندن داستان منظوم گاهی قسمتهایی از داستان را به نثر روایت می کند.

در این اجرا به علت ضیق وقت که معمولا در برنامه های رادیویی و تلویزیونی رسم است به سرعت قطعه را اجرا نموده ام.

داستان گنج سعادت یافتن سلطان بایزید را از اینجا بشنوید.

+ نوشته شده در  پنجشنبه پنجم دی ۱۳۹۲ساعت 22:48  توسط غفور محمدزاده  | 

دوتار نواز شهیر خراسان در بیمارستان

با خبر شدیم استاد ذوالفقار عسکریان نیز به علت بیماری با سابقه دیابتی که دارند شب گذشته راهی بیمارستان شده اند. البته حال ایشان در حال حاضر رضایت بخش است.

عکس زیر  استاد ذوالفقار را بر بالین استاد درپور در بیمارستان قائم مشهد نشان می دهد.

عکس: موسیقی محلی شرق خراسان

+ نوشته شده در  یکشنبه سوم آذر ۱۳۹۲ساعت 19:1  توسط غفور محمدزاده  | 

انتقال حاجی درپور به بیمارستان سجادیه تربت جام

محمد فاروق درپور گفت حاجی به بیمارستان سجادیه منتقل شده تا پروسه درمانش تحت نظر دکتر رستمی متخصص مغز و اعصاب ادامه پیدا کند. پزشکان نسبت به بهبودی حال ایشان ابراز امیدواری کرده اند.
+ نوشته شده در  شنبه دوم آذر ۱۳۹۲ساعت 22:38  توسط غفور محمدزاده  | 

انتقال استاد درپور به منزل

دیروز که از محمد فاروق درپور  احوالپرس حال حاجی بودم گفت از بیمارستان به خونه منتقل شده و باید ازین به بعد فیزیوتراپی به طور مرتب انجام بشه و توکل به خدا ببینیم بهبودی نسبی حاصل می شود یا نه.

اما محل زندگی حاجی  در روستایی در 30 کیلومتری تربت جام و نزدیکی مرز افغانستانه. اگر چه امکانات محدوده ولی چون خود فاروق مسئول خونه بهداشت روستاس باز امیدی هست اگر خدای ناکرده حال حاجی تغییر کرد یه ادمی بالا سرشه که  دستش تو کاره.

برای بهبودی حاشون دعا می کنیم.

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و هشتم آبان ۱۳۹۲ساعت 21:5  توسط غفور محمدزاده  | 

در اعتراض به اظهارات فرماندار نیشابور / هنرمندان موسیقی خراسان رضوی به روحانی نامه نوشتند

در این نامه که برای انتشار در اختیار خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، قرار گرفته، آمده است:

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران!   با سلام . اظهارات عجیب و اقدام اخیر جناب آقای اسفندیار جلایری، فرماندار شهرستان نیشابور مبنی بر ممنوعیت اجرای هرگونه کنسرت موسیقی اعم از پاپ و اصیل و مقامی و ... در این شهر فرهنگی و هنری موجبات آزردگی خاطر هنرمندان موسیقی خراسان رضوی را فراهم آورده است. در همین راستا هنرمندان موسیقی خراسان نکاتی را تنظیم کرده‌اند که به استحضار حضرتعالی می‌رسانیم:   1- هنرمندان موسیقی خراسان رضوی دولت تدبیر و امید را حامی و پشتیبان هنر می‌دانسته و می‌دانند و روی کار آمدن دولت یازدهم بارقه‌های امید را در دل آنان زنده کرده بود، اما اظهاراتی از این دست آن هم از طرف شخصی از بدنه‌ دولت، هنرمندان موسیقی خراسان رضوی را نگران کرده است.     2- حیات مادی و معنوی هنر موسیقی به اجرا و رابطه مستقیم با مخاطب وابسته است و عدم اجرای کنسرت، لطمات جبران ناپذیر مادی و معنوی را به جامعه موسیقی وارد می‌آورد.     3- ایشان در اظهارات خویش اجرای کنسرت موسیقی را باعث رنجش دل خانواده شهدا عنوان کرده‌اند، در حالی که بسیاری از نوازندگان و هنرمندان و هنرجویان و مخاطبین پیگیر موسیقی در خراسان برآمده از دل خانواده‌های معزّز شهدا و ایثارگران بوده و استفاده ابزاری از نام این قشر شریف جامعه توسط این مقام دولتی موجبات تشویش و تحریک اذهان عمومی در جامعه خراسان رضوی را پدید آورده است.     4- آقای جلایری در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا هدف برگزاری کنسرت‌های موسیقی را مسائل مالی مطرح کرده‌اند، حال آنکه هرچند داشتن توقع مالی از برگزاری یک کنسرت توقع بی‌جایی نیست، اما در واقعیت درآمد حاصل از کنسرت‌ها با توجه به هزینه‌هایی سنگین نظیر سالن و غیره به اندازه درآمد یک ماه فرماندار محترم هم نمی‌باشد. و در بسیاری موارد حتی درآمد برنامه‌های موسیقی پوشش دهنده هزینه‌ها نیست، ولی هنرمندان متعهد همواره اهداف فرهنگی و هنری را بر تمامی اهداف مقدّم می‌دانند.    5- ایشان ضرر مالی 7 میلیون تومانی یکی از گروه‌های موسیقی را که برنامه‌شان به دلیل تصمیم فرماندار لغو شده بود جزای عمل سرپرست گروه اعلام کرده‌اند که مجوز نداشته است. در حالی که سرپرست گروه یادشده از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی مجوز لازم را اخذ کرده بود و طبیعتا برای اجرای برنامه آماده شده بوده و هزینه کرده است و حتی مصوبه شورای تامین شهرستان مبنی بر برگزاری کنسرتهای موسیقی اصیل نیز وجود داشته.    6- ایشان در مصاحبه‌ خویش مسئولین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی را مورد انتقاد قرار داده‌اند و به بی‌توجهی نسبت به نحوه برگزاری کنسرت‌ها متهم کرده‌اند؛ در حالی که از نظر هنرمندان موسیقی‌، تنها انتقاد وارد به مسئولین دلسوز فعلی اداره کل ارشاد خراسان رضوی سکوت در برابر سخنان فرماندار نیشابور است.    7- شهر نیشابور نگین فرهنگی و هنری ایران و خراسان بوده و هست و چنانچه موسیقی مقامی و اصیل ایرانی در این شهر اجرا نشود، مردمان هنردوست نیشابور و خراسان در چه مکانی باید علایق هنری خویش را جستجو کنند؟     8- در سال‌های گذشته عدم اجرای موسیقی اصیل و غنی و فاخر در شهرهای خراسان بخصوص شهر مشهد باعث رونق و گسترش موسیقی‌های مبتذل، مهمانی‌های شبانه و نوعی سخیف از موسیقی‌های زیرزمینی شد و اقدام اخیر فرماندار نیشابور نیز در راستای هموار کردن همین مسیر البته به صورت ناآگاهانه و ناخواسته خواهد بود.     9- هنرمندان موسیقی خراسان اعلام می‌دارند آوردن دلایلی همچون وضعیت نامناسب برخی مخاطبین برنامه‌ها به هیچ وجه ربطی به هنر و هنرمندان موسیقی نداشته، چرا که پوشش برخی اقشار در همه جای جامعه و در همه مکان‌ها از دانشگاه گرفته تا بازار و سایر مکان‌ها بر همین منوال است و آوردن دلایلی از این دست برای تعطیلی برنامه‌های فرهنگی و هنری به هیچ وجه مورد قبول نیست، ضمن آنکه طرح چنین مسایلی توهین به مخاطبین عزیزی است که با رعایت شئونات همواره مسئولین و هنرمندان را در جهت اجرای سالم برنامه‌ها یاری کرده‌اند.    هنرمندان موسیقی خراسان رضوی بی‌صبرانه منتظر اقدام صریح و قاطعانه دولت تدبیر و امید در رابطه با موضوع مهم پیش آمده و موضوعات مشابه احتمالی هستند .         جمعی از اهالی موسیقی خراسان رضوی

منبع:http://newsneyrizmusic.mihanblog.com/post/4963

+ نوشته شده در  دوشنبه بیستم آبان ۱۳۹۲ساعت 18:19  توسط غفور محمدزاده  | 

مهر نورمحمد در پور در دل مردم خراسان جنوبی

معمولا هنرمندانی چون استاد درپور به شهر ، منطقه یا استان خاصی تعلق ندارند. آنها متعلق به جای جای ایران عزیز هستند.

هموطنان خوب ما در خراسان جنوبی هم با صدای ایشان انس گرفته اند.آنچه در ادامه می شنوید یکی از آثار حاج نورمحمد است در برنامه نغمه و نوا رادیو خراسان جنوبی .مردم این خطه نیز برای بهبودی اش دعا می کنند.با تشکر از همکاران خوبم در رادیو و خصوصا سرکار خانم نائبی فر تهیه کننده محترم برنامه نغمه و نوا

از اینجا بشنوید.

عکس: موسیقی شرق

+ نوشته شده در  دوشنبه سیزدهم آبان ۱۳۹۲ساعت 22:49  توسط غفور محمدزاده  | 

درپور خراسان اصلا حالش خوب نیس

این روزها حاج نورمحمد درپور استاد آوازهای عرفانی خراسان اصلا حالش خوب نیس و هر روز به بهانه ای در بیمارستان بستری می گردد. با خبر شدم ایشان بعد از اینکه به خاطر مشکل گوارشی در بیمارستان  بستری بودند  دوباره به علت سکته قلبی و بعد از ان سکته مغزی در بیمارستان قائم مشهد بستری است.شنیده ام ایشان قدرت تکلم خود را از دست داده اند و سمت راست بدنشان بی حس شده است.

درپور که با فریاد خوانی اش دلها را منقلب می کرد دیگر نتواند حرف بزند.باورش محال است.

خدایا  برای بهبودی حالشان دعا می کنیم و به درستی می دانیم که دعای ما مستجاب می شود چرا که او عمری زبان به حمد خالق و نعت پیامبرش گشوده و همواره از خدا و پیغبر خوانده است. خدایا اجرش را به او بده.الهی امین.

موسیقی وبلاگ را بشنوید.صمدا با دوتار نوازی استاد ذوالفقار عسکریان و آواز استاد درپور.

+ نوشته شده در  شنبه یازدهم آبان ۱۳۹۲ساعت 18:47  توسط غفور محمدزاده  | 

بررسی موسیقی تربت جام با رویکردهای سازی و آوازی

«فرهنگ نامه موسیقی تربت جام» اثری پژوهشی در باب موسیقی خراسان و منطقه تربت جام است که به کوشش غفورمحمد‌زاده گردآوری و تالیف شده، بزودی توسط انتشارات سوره مهر منتشر می شود.


به گزارش پایگاه خبری سوره مهر، این اثر اولین مجموعه مدون در مورد موسیقی تربت جام است که بخش اعظمی از آواها و نواهای ارزشمند منطقه شرق خراسان را در خود جای داده است.ادامه مطلب را در اینجا ببینید.
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و نهم مهر ۱۳۹۲ساعت 20:21  توسط غفور محمدزاده  | 

تبریک

فرا رسیدن عید سعید قربان عید بندگی کردن بر شما عزیزان مبارک باد.

دارم برای ادای نماز عید قربان میرم تربت جام. نماز رو تو مزار شیخ احمد جامی بخونم.


+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و سوم مهر ۱۳۹۲ساعت 21:15  توسط غفور محمدزاده  | 

دوتارت می زند آتش به دلهای زمستانی

جشنواره آیینه دار در حالی به پایان رسید که هنرمندان بزرگی از جنوب شرق ایران  به هنرنمایی در آن پرداختند. در اختتامیه این جشنواره استاد محمد رضا شجریان به اهداء جوایز پرداخت.

یکی از هنرمندانی که در این جشنواره خوش درخشید استاد ذوالفقار عسکریان دوتار نواز بی بدیل خراسانی بود.

دوتار نوازی عسکریان را از اینجا بشنوید.

دلم بس غصه داره بیقراره

غم و درد دل مه بی شماره

دوای درد بی درمونم ای گل

بم و زیر دوتار ذوالفقاره ( غفور محمدزاده)

+ نوشته شده در  شنبه بیستم مهر ۱۳۹۲ساعت 23:22  توسط غفور محمدزاده  | 

عزیزان ماه سیمینم کجا شد؟

عاشقانه های موسیقی تربت جام همواره در قالب دوبیتی های ناب و تاثیر گذار نمود پیدا می کند.این عاشقانه ها با سوز و گدازی وصف ناشدنی  همراه است. آنچه می شنوید دلاوازی است که در غریبی ام در شهر بیرجند از دل برآمده و امیدوارم بر دل نیز بنشیند.این  اجرا با استفاده از یک ضبط صوت معمولی ضبط شده است. از اینجا بشنوید.

+ نوشته شده در  چهارشنبه هفدهم مهر ۱۳۹۲ساعت 18:23  توسط غفور محمدزاده  | 

مطالب قدیمی‌تر