موسیقی محلی شرق خراسان (تربت جام  سرخس)09151033842

موسیقی محلی شرق خراسان (تربت جام سرخس)09151033842

این وبلاگ برای آشنایی علاقه مندان به موسیقی محلی استان خراسان رضوی ایجاد شده است احمد سرکوهی 09151033842
موسیقی محلی شرق خراسان (تربت جام  سرخس)09151033842

موسیقی محلی شرق خراسان (تربت جام سرخس)09151033842

این وبلاگ برای آشنایی علاقه مندان به موسیقی محلی استان خراسان رضوی ایجاد شده است احمد سرکوهی 09151033842

معرفی

حاج عثمان   محمد پرست

 

استاد حاج عثمان محمد پرست، فرزند دین محمد، ملقب به عثمان خوافی، از نوازندگان چیره دست "دوتار" است که در بداهه، پنجه ای غرورآفرین و یگانه دارد. استاد حاج عثمان محمد پرست" در سال 1307 ه . ش در بخش رود خواف از شهرهای جنوب شرقی استان خراسان در حاشیه کویر به دنیا آمد . وی از طایفه "بای" که طایفه ای دامدار و چادرنشین هستند ، می باشد.

میلاد خاتم انبیا

    میلاد خاتم انبیا بر مسلمین جهان مبارکباد        دلم خواهد محمد را ببینم  شفاعت خواه محشر راببینم    

جشنواره قایین

قایین طلای سرخ

تسلیت

رحلت رسول اکرم اربعین حسینی وشهادت اما رضا را به تمام مسلمین جهان وهنرمندان عزیز تسلیت میگویم

اخبار

 

متولد ۱۳۴۹روستای شوریجه علیا از توابع سرخس در استان خراسان رضوی میباشد.گوشش ازاوان کودکی غزلخوانی پدررامیشنید فلک نازخوانی پدر وی را به سمت و سوی موسیقی محلی سوق داد از سال ۶۵ با شنیدن سبک های آواز خوانی استاد دورپور پور عطایی و... به طور جدی به یادگیری موسیقی محلی پرداخت.
پس آشنایی با استاد عبدالله امینی در سال ۷۲ و شنیدن شیوه آواز خوانی امینی که غرابت خاصی به سبک استاد پور عطایی دارد این سبک را برای خود برگزید و سپس در کنار دوتار استاد عسکریان به تکامل بیشتری رسید.
اگر چه درذ زمینه گروه خوانی تجاربی را با استاد دلدار رسول زاده کسب کرد ولی آشنایی وی با عبدالغفور محمد زاده دریچه ای جدید از گروه خوانی بر چشمانش گشود و به طور جدی و تکنیکی شروع به خوانده نمود.


صفحه نخست
پست الکترونیک
آرشیو وبلاگ
عناوین مطالب وبلاگ


نوشته های پیشین

بهمن 1389


 RSS 

POWERED BY
BLOGFA.COM


اخبار

یک عزیزی یادداشتی گذاشته بود که از موسیقی سرخس بیشتر توضیح بدهید موسیقی سرخس به گفته بزرگان موسیقی قدمتی کهن دارد با سبک خواص خودش ولی چون موسیقی محلی خیلی وسیع است هنرمندان جوان سرخس والبته خودم ازموسیقی تربت جام که مهد هنر است استفاده میکنم باید بگویم که موسیقی سرخس شاخه ای از هنر جام است باید تشکر کرد از هنرمندان تربت جام که هیچ دریغی نمی کنند همیشه با هم همکاری دارند تصویری که مشاهده میکنیدجشنواره طلای سرخ قایین است خودم علی بورعطایی غفور محمد زاده غوث احمد سرکوهی وجمشید جوانشیر

معرفی

  1.  لازم دانستم یکی از هنرمندان چیره دست سرخس را به دوستداران موسیقی معرفی کنم کسی که نشستن در کنار ش  در موقع نواختن حال وهوای به شنونده میبخشد   جمشیدجوانشیر             متولد روستای  پسکمر ۵کیلومتری سد دوستی  به گفته خودش نوازندگی  را از مرحوم پدرش اموخت ودر کنار استادعسکریان به تکامل بیشتری رسید وی ۲۰سال در شرکت گاز خانگیران خدمت کرد و باز نشست شدهم اکنون در گروه موسیقی مهر اوا در کنار عبدالغفور محمد زاده می نوازد  البوم حنابندان بخوانندگی سرکوهی یکی از اثارش میباشد                                              

اطلات

استاد غلامعلی پور عطایی

نوازنده دوتار

مروارید کویر

 

زندگی‌نامه استاد غلامعلی پورعطایی آفریننده «نوایی» مقام اسطوره‌ای که از روح هنرآفرین او برمی‌خیزد و جان را به عروج و سفری عارفانه وا می‌دارد.
بنازم به بزم محبت که آنجا
گدایی به شاهی مقابل نشیند
و آنگاه ضرباهنگ پنجه استاد پورعطایی چنان نغمه و آوایی دلنشین از دو سیم و تکه‌ای چوب در می‌آورد که سفر به ماورای ذهن و اندیشه را تجربه می‌کنی، سبک می‌شوی «از خود بی‌خود» «جسم رها»، روحت به آسمانها می‌رود و به آن نوع از شکل و تجربه روحی می‌رسی که هرگز قادر به گفتن و ابراز آن نیستی، چرا که؟ منشأ بیرونی ندارد، نوعی مکاشفه (intuition) درونی است، و اینجاست که حضرت مولانا آن عارف وارسته، فرماید:
خشک چوبی، خشک سیمی، خشک پوست
●از کجا می‌آید این آوای دوست
و اینجاست که استاد مسلم دو تار و سرآوازهای زیبا و عارفانه و عاشقانه جام و سواحل جام‌رود، باخرز، تایباد، زورآباد و دریابارهای دریای هری (هریرود) و مردمان سرحدی و … در سراسر مرزهای شرق همه و همه به هنرهای نوازندگی و سرآوازهای (مروارید کویر) گوش جان می‌سپارند و طنین موسیقی (دوتار) و آوازش سراسر مرزهای تمامی پنج قاره را درنوردیده و او را به خوبی می‌شناسند. نوایی… بلی خواندن و نوازندگیش غیر قابل وصف (نجوای مردمان هنرشناس) و … / خوش آن کاروانی که شب راه طی کرد … و بسیاری عاشقانه‌های دیگر… همه و همه دستاورد هنرآفرینی مردی است سبک‌بار و سبک‌بال، که با کوله‌باری از میراث کهن‌بار ایران پر افتخار و توشه‌ای اندک از مال دنیا … و او فرزند خانواده‌ای است که گفته‌اند نزدیک به ۶۰ سال قبل در خطه هنرپرور تربت‌جام (شکسته‌ی محمودآباد در گویش محلی مردم جام) که روستایی است واقع در کناره‌ی رودخانه‌ی جام‌رود، رودخانه‌ای که در گذشته‌هایی نه چندان دور شاید بین سالهای ۱۳۴۷- ۱۳۴۰ با بیش از یکصد و ده میلیون متر مکعب آب در سال شریان حیاتی بسیاری از قلاع سخت و ستوار و آبادی‌های ناحیت این منطقه به شمار می‌آمد و پایاب آن نیز در مرزهای بین ایران و افغانستان به رودخانه‌ی هری‌رود می‌پیوست تا دریای هری (در گوش محلی) را تشکیل بدهند، در چنین خطه‌ایست که در سال ۱۳۲۶

کودکی پای به عرصه‌ی حیات می‌نهد که بعدها به عنوان یکی از سرآمدان هنر موسیقی سنتی آیینی جام با آوایی بم ولی خوش طنین و جان‌سوز شهره‌ی خاص عام می‌گردد.
غلامعلی پورعطایی دوران کودکی را در سایه‌ی توجه و تربیت مادر و پدری هنردوست و در محیطی هنری طی می‌نماید، سرا و منزل پدر او در هر هفته شاهد گردآمدن هنرمندان بزرگ خطه جام بود

یادی گذشته

 2- استاد حاج قربان سلیمانی ، بخشی بزرگ شمال خراسان ، در سال    ۱۳۰۲روستای علی آباد قوچان به دنبا آمد.

از آنجا که نوای دل انگیز  دوتار همواره در فضای خانه طنین انداز بود  حاج قربان نیز از سنین کودکی  به یادگیری دوتار پرداخت.  الفبای دوتار و آواز را نزدپدرش کربلایی رمضان آموخت.   بعد ها در محضر بزرگانی همچون «غلامحسین بخشی جعفرآبادی »، «حاج محمد بخشی قیـطاقی » و «عوض بخـشی» شاگردی کرد. وی در دی ماه ۱۳۸۶ برای همیشه با موسیقی وداع کرد

اخبار

والفقار عسکریان خداوند دوتار خراسان

استاد ذوالفقار عسکری پور معروف به عسکریان دوتار نواز مشهور خراسان متولد ۱۳۱۱ است. از سن ۷ سالگی به یاد گیری دوتار نزد پدر پرداخت.

ذوالفقار به واسطه زندگی سیاری که داشت توانست مجموعه ارزشمندی از موسیقی سراسر خراسان ( شمال تا جنوب) را بیاموزد و اجرا کند و همین ویژگی او را از تمام نوازندگان خراسان متمایز میکند.

استاد ذوالفـقار در جشنواره های مختلف موسیقی در داخل و خارج کشور شرکت کرد که ماحصل آنها کسب دیپلم افتخار سومین ، چهارمین ، پنجمین ، و هفتمین جشنواره موسیقی فجرواجرای برنامه در کشورهای ایتالیا ، فرانسه ، سوییس ، هلند ، بلژیک  و ... است.

تکنیک های خاصی که عسکریان در دوتار نوازی دارد ، موجب شده تا نامش به عنوان یک نوازنده مبـدع و صاحب سبک  شناخته شود.  

اگه باور ندارین اینجا رو کلیک کنین.

معرفی

یکی دیگر از خانواده سرکوهی که علاقه فاخری به موسیقی دارد ودر چند جشنواره شهرستان حضور داشت (جمشید سرکوهی ) فرزند غوث احمد  برادر زاده اینجانب است متولد ۱۳۷۱ که به گفته نوازندگان بزرگ خراسان اینده درخشانی در نوازندگی دارد